Fabia - noga z gazu
Arek
2009-10-30 08:40:07 UTC
Witam!
Dotychczas poruszałem się samochodami które próbowały osiągnąć
status zabytkowego. Ostatnio jednak siedziałem za kierownicą
Fabii 1,4 MPI (kilkuletnia). Być może tak jest w nowszych samochodach?
Na 4 biegu przy ok. 60km/h puszczam gaz i nic. Tzn. samochód zwalnia
bardzo powoli. Pierwsze podejrzenie - za wysokie wolne obroty, ale
w normie. Może silnik nie rozgrzany i bogatsza mieszanka, ale wtedy
bylo jescze ciepło i już po przejechaniu ok. 10km.
Później gdzieś usłyszałem, że samochód (komputer?) broni się przed
zadławieniem silnika.
Czy rzeczywiście jest taki układ i ew. jak działa? Optymalizuje
mieszankę, moment jej podania czy otwarcie przepustnicy?
No i czy da się wtedy hamować silnikiem?

Arek
PeJot
2009-10-30 09:01:00 UTC
Post by Arek
[...]
Przy hamowaniu silnikiem komputer odcina paliwo *całkowicie*.
Post by Arek
No i czy da się wtedy hamować silnikiem?
Oczywiście że się da, tylko trzeba robić to z wyprzedzeniem.
--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem
Chuck
2009-10-30 10:14:01 UTC
Post by PeJot
Post by Arek
[...]
...powyżej pewnego poziomu obrotów i przy założeniu odpowiedniej
temperatury silnika. (nie pamiętam, ale obroty to pewnie coś z zakresu
1-1,5 krpm)
Jak obroty spadną poniżej tego poziomu, komputer "odpala" silnik.
Post by PeJot
Post by Arek
No i czy da się wtedy hamować silnikiem?
Co prawda nigdy nie jeździlem Fabią, ale jeździłem Felicią, dwoma
generacjami octavii, do tego całkiem pokaźną liczbą samochodów innych
marek z nowoczesnymi silnikami i w każdym dało się hamować silnikiem

pozdro
CZAK
PeJot
2009-10-30 10:40:10 UTC
Post by Chuck
Post by PeJot
[...]
Ale i tak nie podaje mu pełnej dawki, tylko tyle co kot napłakał.
--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem
anducha
2009-10-30 19:07:46 UTC
Odpowiadam, gdyż mam właśnie taki model Skody ze zmontowanym i
zainstalowanym własnoręcznie komputerkiem pokładowym.

Faktycznie jest tak, że po zdjęciu nogi z gazu, po ok. 1 sek. spalanie
spada do zera l/100km. W chwili kiedy obroty silnika spadają poniżej
1500 obr/min komputerek pokazuje spalanie ok. 2,5 l/100km.
dane pokrywają się z Eko Drivingiem. Co ciekawego, dojeżdżając do
skrzyżowania na biegu (bez gazu) spalanie jest 0,0 l/100km natomiast
przy dojeżdżaniu na luzie 0,6 l/100km. Dotyczy to wszystkich aut na
wtrysku paliwa (normy spalania różne w zależności od zapotrzebowania
silniczka).

Pozdrawiam
anducha
PeJot
2009-11-02 06:13:55 UTC
Post by PeJot
Post by Chuck
Post by PeJot
[...]
Konkretnie jakieś 0.5 l/100 km, poniżej 1300 1/min. Silnik 1.4 63 kW.
--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem
nom
2009-10-30 18:34:24 UTC
Post by Arek
Czy rzeczywiście jest taki układ i ew. jak działa? Optymalizuje
mieszankę, moment jej podania czy otwarcie przepustnicy?
No i czy da się wtedy hamować silnikiem?
Coś masz nie tak. W Fabii faktycznie jest elektoniczne sterowanie
przepustnicą (nie ma linki gazu), ale obroty spadają natychmiast.